Головна
Карта сайту
Контакти
Aвтотак на Facebook  Aвтотак на Twitter   044 230 02 35 (вартість дзвінків згідно тарифів вашого оператора)
 
 

CEE'D - від 9 077 грн/міс. RIO - від 9 363 грн/міс. Tiggo - від 9 283 грн/міс. SPORTAGE - від 14 068 грн/міс. Niro - від 12 563 грн/міс. NIVA - від 8 224 грн/міс. Stonic - від 9 071 грн/міс. LADA GRANTA - від 5 518 грн/міс. LADA 4x4 - від 5 672 грн/міс. X-RAY - від 6 931 грн/міс. VESTA - від 7 052 грн/міс. JAC J4 - від 6 535 грн/міс. JAC S2 - від 6 819 грн/міс.

Продаж "старих" автомобілів: нові правила

01.02.2011

З набранням чинності 1 січня 2011 року податковою кодексу, в Україні легалізована процедура "Trade-in" (обмін автомобіля, що був в експлуатації, на новий з доплатою). За словами операторів ринку, це дозволить дилерам підняти продажі і "пожвавити" авторинок, а споживачам - спростити процес продажу старого авто.

Втім, пожинати плоди автодилери готуються не раніше, ніж через три роки - ринок повинен "дозріти", а українці - відчути переваги купівлі-продажу б/у автомобіля в автосалонах.

Торгівля "колишніми": як це було

Про необхідність змін на ринку старих автомобілів говорилося давно і багато, проте до конкретних рішень справа не доходила. Численні законопроекти, спрямовані на врегулювання оподаткування при здійсненні "Trade-in", далі першого читання в парламенті не проходили. Разом з тим, за даними Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД), більшість пропозицій по "Trade-in", висловлюваних раніше автодилерами, були враховані і внесені до Податкового кодексу.

До вступу Кодексу в силу торгувати в Україні підтриманими автомобілями легально, через автосалони, було не вигідно. Це пов'язано з певними колізіями в українському законодавстві.

Основна проблема, на яку скаржилися трейдери, полягала в необхідності сплати ПДВ з повної вартості автомобіля. Крім того, ставка податку доходу з фізичних осіб (ПДФО) при продажу авто через автосалони становила 15% від вартості авто, сплату яких клієнтом повинен був контролювати автосалон, як податковий агент.

За словами гендиректора ВААІД Олега Назаренка, до набрання чинності Податкового кодексу для реалізації уживаних автомобілів автодилери змушені були використовувати прогалини у законодавстві.

Олег Назаренко: "Оформляється угода між двома фізичними особами. Тобто юридично в угоді салон не бере участь, тому що в такому випадку необхідно було б платити подвійний ПДВ, що абсолютно невигідно. При покупці автосалоном старого автомобіля за $10 тис. і продажу його за $11 тис. необхідно було заплатити $2 тис. ПДВ".

Директор з маркетингу групи компаній "АІС" Сергій Боровик: "Щоб піти від подвійного оподаткування, раніше багато дилерів займалися трейд-іном шляхом реалізації складних і незрозумілих "сірих" схем. В епоху кризи це, в принципі, все вмерло".

 

Нововведення механізму "Trade-in"

За словами Сергія Боровика, головним нововведенням, яке безпосередньо впливає на автомобільний ринок, є зміна умов продажу та оподаткування вживаних автомобілів.

За словами операторів ринку, Податковий кодекс вирішив дві основні проблеми, що перешкоджають розвитку "Trade-in" в Україні. Зокрема, тепер підприємства, які здійснюють роздрібний продаж автомобілів, при реалізації таких автомобілів будуть виплачувати ПДВ тільки з різниці, отриманої в результаті купівлі-продажу автомобіля, тобто з прибутку.

Крім того, ставка ПДФО встановлена на рівні 1% від вартості авто при продажу одного автомобіля за рік і 5% - при реалізації більш ніж одного автомобіля за рік. Разом з тим, скасовано так зване 5-відсоткове держмито при продажу авто.

Сергій Боровик: "Вирішено головну проблему - немає подвійного оподаткування при сплаті ПДВ, який буде рахуватися тільки від прибутку. Розв'язана проблема оподаткування доходів фізичних осіб при продажу автомобіля. Якщо за рік була зроблена одна угода, людина має заплатити 1% від експертної вартості автомобіля, якщо це операція не перша - 5%".

 

Питання в тему

Разом з тим, при вивченні Податкового кодексу оператори ринку зіткнулися з низкою питань, що виникають на практиці при реалізації нової схеми продажів б/у автомобілів. Зокрема, в документі не прописані ряд положень, які регулюють процедуру адміністрування "Trade-in".

Так, за словами Боровика, відсутня процедура контролю кількості угод вироблених фізособою за рік, що може спричинити за собою штрафні санкції до дилера.

"Передбачено, що дилер повинен звернутися із запитом до ДАІ, яка повідомить про кількість угод, зроблених фізособою за рік, але ця процедура ніде не прописана. По ідеї, в Департаменті ДАІ мають запровадити необхідні внутрішні процедури. Також незрозумілі форма звернення, адресат, терміни обробки звернення, і, саме головне, скільки потрібно буде заплатити в ДАІ за це звернення", - зазначив експерт.

Крім того, згідно з документом, автосалон зможе оцінити вартість авто самостійно, за участю професійного ліцензованого оцінювача, яким може виступати співробітник цього автосалону. При цьому вартість вживаного авто не може бути оцінена нижче 25% вартості нового автомобіля.

"Виникає питання: як оцінювати "Москвич-412" 1980-го року випуску? Тут нібито є якийсь довідник, де вказані ціни на моделі, зняті з виробництва. Але в будь-якому випадку тут все націлено на те, щоб адекватно оцінювати вартість саме дорогих автомобілів", - пояснив С. Боровик.

 

Хто за що платить?

Всі податки при перепродажі б/у автомобілів нараховуються на підставі оцінки, виробленої ліцензованим оцінювачем. При цьому суб'єкт несе відповідальність при заниженні вартості автомобіля.

При здійсненні угоди автодилер нараховує та виплачує 1% (або 5%) ПДФО, а також 20% ПДВ, після чого автомобіль реалізується. При придбанні вживаного автомобіля через автосалон покупець, так само як і при покупці нового авто, повинен заплатити відрахування в пенсійний фонд, а також податок на реєстрацію. При цьому з 2011 року не потрібно буде платити транспортний збір, який увійшов до акцизу на бензин.

Ціна автомобіля "Trade-in": приклад розрахунку

При покупці автосалоном автомобіля за умовні $10 тис. і продажу за $11 тис. сума ПДВ з різниці ($1 тис.) складе $200, плюс 1% ПДФО - $100.

Крім того, у вартість автомобіля увійдуть витрати на необхідні довідки та послуги салону (послуги оцінювача), які, за оцінками "АІС", складуть близько 4% від вартості автомобіля, тобто $400.

Також необхідно враховувати маржу дилерів - це дилерська знижка, вона не буде перевищувати 5-10%.

Таким чином, з моменту покупки й до продажу автомобіль дорожчає на 10-15%. За словами С. Боровика, це нормальний середньоринковий показник, що не перевищує націнку у перекупників на ринку.

Імпульс для ринку?

За прогнозами Асоціації дилерів автомобілів з пробігом, конкуренція між новим автомобілем "з характерним запахом" і старим автомобілем з доступною ціною незабаром перебереться в автосалони, проте це відбудеться не відразу.

Голова Асоціації дилерів автомобілів з пробігом Тарас Коваленко: "Ринок буде збільшуватися поступово - в Україні майже немає культури роботи з уживаними автомобілями. Це стосується як покупця/продавця автомобіля, так і чиновника, що оформляє таку угоду. Як показує російський досвід, офіційний ринок побачив дворазове збільшення протягом першого року. Швидше за все, українські результати запровадження системи "Trade-in" будуть близькими до російських".

На думку О. Назаренко, вже в 2011 році, за умови відновлення валютного кредитування, обсяг українського авторинку за рахунок "Trade-in" може збільшитися як мінімум на 25%.

Прогнози президента асоціації "Укравтопром" Михайла Резніка: "Обсяг авторинку в 2011 році буде на рівні 240-250 тис. проданих авто. "При цьому ми сподіваємося, що близько 30% зростання ринку зумовить система "Trade-in" і розморожування ринку б/у автомобілів".

reporter.zt.ua



| | More